Country Flag
Facebook logo Instagram logo
am
ru en
21 / Հուլիս / 2025 : 15-37
Դանիել Ափիկյան. «Հզոր տնտեսություն՝ հզոր հայրենիք, հայկական գինեգործության ակունքներից՝ տեսլական»




Հեղինակ՝ Մարիա Մարկոսյան

Հարցազրույց՝ հայկական ինքնության, սփյուռքի ժառանգության և գինու մշակույթի շուրջ

Երբ խոսքը գնում է հայկական ինքնության պահպանման ու փոխանցման մասին, շատերն առաջին հերթին հիշում են լեզուն, եկեղեցին ու մշակույթը։ Սակայն կա ևս մի ազդեցիկ ուղի՝ ձեռներեցությունը։ Մեր զրուցակիցը՝ Դանիել Ափիկյանը, այդ բոլոր բաղադրիչներն իր մեջ միավորած անձ է։ Ներկայումս ղեկավարելով «Quality Wines» ընկերությունը և ներմուծելով հայկական գինիներ Հունաստան՝ նա իր ընտանեկան պատմության, սերնդների փորձառության և հայկական արմատների միջոցով կարողացել է սփյուռքում վերածնել հայրենիքի համն ու բույրը։ Մեր զրույցում բացահայտում ենք նրա նախնիների պատմության փորձություններով լի ճանապարհը՝ Կիլիկիայից ու Աֆիոն Գարահիսարից մինչև Եգիպտոս, Լիբանան, Ուրուգվայ եւ Հունաստան։ Ընտանիքի սիրո պատմությունը՝ Սովետական Հայաստանում, և այն պահը, երբ ընտանեկան սեղանի շուրջ ծնվեց գաղափար՝ վերաճելով միջազգային գինեգործական ապրանքանիշի։

– Ո՞վ է հայը Ձեզ համար։
– Հայը այն մարդն է, որ գիտի իր պատմությունը, խոսում է իր լեզվով, հարգում է իր անցյալն ու երկիրը, հարգում է իր հայրենակցին։ Հայ լինելը սրտի և գիտակցության հարց է, ոչ միայն՝ ազգանվան։

– Պատմեք Ձեր արմատների մասին։
– Մեծ Հայրս՝ Անդրանիկ Ափիկյանը, արմատներով Կիլիկիայից էր՝ Դարսուսից, իսկ մորս ընտանիքը՝ Աֆիոն Գարահիսարից։ Ցեղասպանությունից հետո մայրիկիս ընտանիքը փախել էր Եգիպտոս, ապա՝ 1919-ին, գաղթել էին Հունաստան՝ հաստատվելով Փիրեայում ու Քերացինիում, շրջաններ, որոնք լի էին հայ գաղթականներով։ Հորս կողմից մեծ հայրս՝ Անդրանիկ Ափիկյանը, Ցեղասպանության արհավիրքը վերապրել էր Կիլիկիայից ոտքով Լիբանան գաղթելով՝ ընդամենը 8 տարեկան է եղել։ Ընտանիքով շատ հարուստ են եղել, անգամ ծառաներ են ունեցել։ Մեծ հայրիկս, լինելով մուգ մաշկով, կարողացել էր փրկվել, երբ իրենց քուրդ ծառան ներկայացրել էր նրան իբրև իր երեխա։ Այդպես մեծ հայրս հասել էր Լիբանան, սովորել կոշկակարություն, ապա պատանեկության տարիներին Ֆրանսիայի վերահսկողության տակ գտնվող Բեյրութում մի նավի մոտ ճակատագրական հարց էր տվել՝ «Ո՞րն է ամենահեռավոր երկիրը այստեղից»։ Պատասխանել էին՝ Ուրուգվայ։ Եվ ահա, երկու ամիս անց նա արդեն Մոնտեվիդեոյում էր։
Լուսանկարում՝ Անդրանիկ Ափիկյան

– Ձեր ծնողները երաժիշտնե՞ր էին։ Ինչպե՞ս են ծանոթացել։
– Մայրիկս՝ սոփրանո, մեծացել էր Հունաստանում, իսկ երաժշտական կրթությունը կատարելագործելու համար 1964-ին ուղարկել էին Սովետական Հայաստան՝ ուսանելու Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայում։ Հայրս էլ՝ ջութակահար, Ուրուգվայից ուղարկել էին Հայաստան իր երաժշտական գիտելիքները զարգացնելու նպատակով։ Այնտեղ որպես ուսանողներ իրար ծանոթացել են, ամուսնացել Սուրբ Գայանե վանքում և վերադարձել՝ Ուրուգվայ։ Ես ծնվել եմ Մոնտեվիդեոյում։ Սակայն երբ 1978-ին արդեն յոթուկես տարեկան էի, ընտանիքով տեղափոխվեցինք Հունաստան, քանի որ Ուրուգվայում ու հարևան երկրներում քաղաքական իրավիճակը անկայուն էր։

– Ձեր մեծ հայրիկի կերպարը կարծես ընտանիքի պատմության սյուներից է։
– Այո՛, Անդրանիկ Ափիկյանը շատ հայրենասեր և աշխատասեր մարդ էր՝ երկրորդ հայը, որ հասել էր Մոնտեվիդեո։ Թեեւ դպրոց չի հաջողվել հաճախել, սակայն խելքի եւ նպատակասլացության շնորհիվ կարողացել է հարստություն ստեղծել՝ հիմնելով կանացի կոշիկների գործարան։ Բայց նրա իրական սերը երաժշտությունն է եղել, եւ իր չիրականացած երազանքը փոխանցել է որդուն՝ երաժշտական ասպարեզ ներգրավելով հայրիկիս։ Այդպես էլ եղել է՝ հայրս դարձել է ջութակահար եւ ուսանել Սովետական Հայաստանում։
– Իսկ ինչպե՞ս ծնվեց Ձեր հետաքրքրությունը գինու նկատմամբ եւ ինչպե՞ս այն վերածվեց մասնագիտական ուղղության։
– Հայրս գինեգործ չէ, բայց գինու մեծ սիրահար է։ Մեր ընտանիքում անբաժան ավանդույթ ունենք՝ ամեն կիրակի բոլորս հավաքվում ենք մեկ սեղանի շուրջ. մինչեւ օրս էլ այդպես է շարունակվում։ Եւ միշտ, գինու բաժակ բարձրացնելիս, նա մեզ սովորեցնում էր՝ ըմբռնել և գնահատել «գաստրոնոմիան»՝ սննդի և խմիչքի համատեղ ներդաշնակության արվեստը։ Ոչ միայն ստամոքսը լցնել, այլեւ վայելել համերը՝ գինին և ուտեստը պետք է ներդաշնակությամբ հարստացնեն միմյանց։ Այս սերը գինու հանդեպ ժամանակի ընթացքում դարձավ մասնագիտություն։
2004-ին Լոնդոնում՝ քույրիկիս տանը, ընտանեկան սեղանի շուրջ համտեսեցինք մի շիշ նռան գինի։ Այդ պահից մենք որոշեցինք՝ այս հայկական համը մեր արմատներից եկած, որպես մշակույթ՝ արժանի է աշխարհին։ Այսպես ծնվեց գաղափարը՝ օրինական կերպով ներմուծել հայկական գինիներ Հունաստան։ Դա սկզբում հայրենիքի հանդեպ սիրո դրսևորում էր, հետո դարձավ գործարարություն։ Գործարար լինելը ընտրություն էր, բայց միեւնույն ժամանակ նաև պարտականություն մեր երկրի հանդեպ։

– Երբ սկսեցիք հետաքրքրվել հայկական գինի ներմուծելով, ի՞նչ ճանապարհ անցաք, հատկապես օրենսդրական առումով՝ բախվեցի՞ք դժվարությունների։
– Այն ժամանակ, երբ սկսեցինք հետաքրքրվել մրգային գինիներով, հասկացանք, որ առանց օրենսդրական հիմնավոր հետազոտության անհնար էր առաջ շարժվել։ Երբ դիմեցինք համապատասխան մարմիններին՝ փորձելով հասկանալ ընթացակարգերը, պիտի ասեմ՝ Հունաստանի պետական կառույցները մեզ վերաբերվեցին հեգնական։ Գրեթե ծաղրանքի էին ենթարկում մեր միտքը։ Հարցնում էին՝ «Ինչո՞ւ եք ուզում նման բան անել»։ Բայց այդ վերաբերմունքը մեզ ավելի համառ դարձրեց։ Երբեք չհանձնվեցինք։ Հինգ տարի շարունակ հետևողականորեն ուսումնասիրեցինք օրենսդրությունը, աշխատեցինք արտոնագրերի վրա։ Եւ ի վերջո բոլոր իրավական ու վարչական խոչընդոտները հաղթահարեցինք՝ մեր գործը ամբողջությամբ օրինական հիմքի վրա դնելով։

– Իսկ այդ ընթացքում ինչպե՞ս զարգացավ շուկան Հայաստանում։
– Մինչ մենք զբաղված էինք Հունաստանում օրենսդրական և կառուցողական հարթակ ձևավորելով, Հայաստանում զուգահեռաբար սկսեցին ի հայտ գալ նոր արտադրողներ։ Խոսքը 2009–2010 թվականների մասին է։ Այդ ժամանակ էր, երբ «Կարաս» ընկերությունը սկսեց իր առաջին փոքրածավալ արտադրանքը։ Մենք պայմանագիր կնքեցինք, սակայն առաջին մատակարարումը իրականացվեց միայն հինգ տարի անց։ Պարզապես «Կարաս»-ը դեռ չուներ բավարար արտադրական հզորություն։ Այդպես էլ եղավ, որ մինչև մենք պատրաստ էինք ներմուծել՝ Հայաստանի գինեգործական ոլորտը նույնպես անցել էր զարգացման մի փուլ։ Սկսեցին ի հայտ գալ նաեւ «Armenia Wine»-ը, «Զորահ»-ը. վերջինս նույնպես սփյուռքահայի նախաձեռնություն էր։ Այսպիսով՝ մենք ստեղծեցինք մեր ընկերությունը և սկսեցինք պաշտոնապես ներմուծել միայն բարձրորակ հայկական գինիներ Հունաստանի ու Կիպրոսի շուկա՝ համագործակցելով Հայաստանի խոշոր և վստահելի արտադրողների հետ։

– Ձեր ընկերությունը միշտ աշխատել է բացառապես բարձրորակ արտադրանքի հետ։ Ի՞նչն է դրա հիմքում։
– Մեր սկզբունքն անսակարկելի է եղել, երբեք չենք մտածել պարզապես վաճառել հայկական ապրանք, այլ մեր ցանկությունն է՝ ներկայացնել Հայաստանը բարձրագույն մակարդակով։ Երբ օտարերկրացին հայկական գինի է գնում, իհարկե չենք կարող իմանալ, թե այն որտեղ կբացվի, ում սեղանին կհայտնվի։ Բայց վստահ կարող ենք ասել, որ այդ շիշը դառնում է մեր երկրի դեսպանը։ Այդ պատճառով այն պիտի լինի գերազանց՝ համային և մշակութային առումով։ Մենք աշխատել և շարունակում ենք համագործակցել միայն միջազգային որակ ունեցող արտադրողների հետ, որոնք ունեն համաշխարհային պահանջներին համապատասխանող արտադրական պայմաններ եւ ազնիվ մոտեցում իրենց արտադրանքի նկատմամբ։ Դա է մեր պատասխանը շուկայի որակի պահանջներին, բայց առավելապես՝ մեր երկրի արժանապատվությանը։
– Հույն սպառողը որքանո՞վ է պատրաստ եղել ընդունելու հայկական գինին։
– Պետք է ընդունել՝ հույները խիստ պահանջկոտ չեն, բայց ունեն գինու մշակույթի մեծ փորձ։ Նրանք մանկուց սովորում են գինու ճիշտ համադրությունները, ճանաչում են խաղողի տեսակները, գիտեն տարբերությունը չոր, կիսաքաղցր, բնական կամ հնացած գինիների միջև։ Ցավով պետք է նշեմ՝ հայ սպառողը այդ գիտելիքը չուներ մինչեւ վերջին տարիները։ Խորհրդային Միության օրոք Հայաստանը մասնագիտացրել էին մրգային գինիների և կոնյակի (պաշտոնապես՝ բրենդի) արտադրությամբ։ Այդ որոշումը ուներ քաղաքական ենթատեքստ, 1930-ականներին։ Մինչ Վրաստանին վստահել էին խաղողի չոր գինիների արտադրությունը, Հայաստանին՝ կիսաքաղցր, մրգային գինիների և կոնյակի։ Այսպես, ամբողջ գինու ոլորտը բաժանվեց՝ Հայաստանը մնաց մրգային գինիների ապրանքանիշի մեջ։ Դրա հետևանքով մի ամբողջ սերունդ զրկվեց գինու ճիշտ մշակույթից՝ խաղողի որակյալ չոր գինին ճանաչելու և գնահատելու հնարավորությունից։ Եւ դա բերում է անտեղյակության։ Բայց մեղքը մեր ժողովրդի վրա դնել պետք չէ, պատմությունը խոսում է հօգուտ մեր ժողովրդի։ Մենք պարզապես զրկված ենք եղել այդ փորձից ու այդ մշակույթից տվյալ ժամանակաշրջանում։

Իսկ այսօր կարո՞ղ ենք ասել, որ վերականգնվում է գինու մշակույթը Հայաստանում։
– Այո, վերջին 10-15 տարիներին մենք ականատես ենք լինում մեծ առաջընթացի։ Հայ սպառողը սկսել է հետաքրքրվել գինիով ոչ միայն որպես խմիչք, այլ որպես մշակույթ, պատմություն և ժառանգություն։ Մենք՝ սփյուռքի ներկայացուցիչները, կարող ենք խթանել այս գործընթացը՝ ինչպես գինի ներմուծելով, նույնպես եւ կրթությամբ, համտեսների կազմակերպմամբ, տեղեկատվական ձեռնարկներով։ Որովհետև գինին, ըստ էության, կենսագրություն է։ Այն պատմում է հողի, խաղողի, աշխատավոր մարդու, եղանակի և հիշողության մասին։ Իսկ հայկական գինին պատմում է նաև հին աշխարհի, Արարատյան դաշտի և ինքնության մասին։
– Գինու մշակույթի ակունքները Հայաստանում որքանո՞վ են կարևոր Ձեզ համար որպես սփյուռքահայ գործարար։
– Ոչ միայն կարևոր է, այլեւ՝ հիմնարար։ Հայը պատմականորեն իր ավանդական խմիչքներով՝ գինիով և գարեջրով է նշանավոր, եւ կարևոր է դա ընդգծել։ Շատերը մոռանում են, որ գինի արտադրելը մեզ համար պարզապես գյուղատնտեսական կամ արդյունաբերական գործընթաց չէ։ Դա մի ամբողջ մշակույթ, քաղաքակրթական ժառանգություն է։ 2007-ին, երբ «Արենի 1» քարանձավում հնագետները բացահայտեցին աշխարհի մինչ այսօր հայտնի ամենահին գինեգործական արտադրամասը՝ շուրջ 6100 տարվա հնությամբ, այդ հայտնագործությունը բառացիորեն փոխեց գինու պատմությունը։ Մինչ այդ, ամենահին գինեգործական կենտրոնը Իսրայելում էր, բայց Արենիի պեղումները Հայաստանը ներկայացրին աշխարհին որպես գինու բնօրրան։ Հայտնաբերվեցին կարասներ, որոնց կառուցվածքն ու դասավորությունը վկայում էին ոչ թե պարզապես գինի պահպանելու, այլ ամբողջական արտադրության գործընթացի՝ խմորման ու հնացման մասին։
Պեղումների ընթացքում հայտնաբերված խաղողի սերմերի գենետիկ վերլուծությունը ցույց տվեց, որ դրանք պատկանում են այսօր հայտնի «Vitis vinifera» տեսակին՝ արդի գինու հիմնական հումքին։ Այսինքն՝ մենք գործ ունենք ոչ միայն պատմական փաստի, այլև ժառանգության հետ. մենք չենք ունեցել ընդհատում, մենք այսօր էլ շարունակում ենք մեր նախնիների գործը։
Լուսանկար 1ին եւ 2րդ՝ «Արենի 1» քարանձավ

Փակագիծ բացեմ, երբ 2021թ.-ի ամռանը Արենի էինք այցելել, հայտնի դարձավ, որ ամբողջ քարանձավի ընդամենը 4%-ն են պեղել։ Պատկերացրեք՝ դեռ որքան հարստություն, պատմություն և տեղեկություն է այնտեղ սպասում բացահայտման։ Իսկ առջեւի՝ «Արենի 2» քարանձավն առհասարակ ուսումնասիրված չէր։ Հայաստանն ունի անսպառ հնարավորություններ, սակայն հաճախ մնում են չիրացված ֆինանսավորման ու կառավարչական հստակ ռազմավարության բացակայության պատճառով։ Հայաստանը չունի բավարար միջոցներ, որպեսզի այդպիսի մեծածավալ հնագիտական աշխատանքները շարունակի։ Իսկ այդ ամենը պատմություն չէ միայն, այլ՝ ապրանքանիշային, տնտեսական արժեքավոր դրամագլուխ։ Այդուհանդերձ, մեր պատմական ուժը շարունակում է խոսել։
– Իսկ գարեջրի՞ մշակույթը։ Կարո՞ղ ենք նույն արժեքով խոսել այդ խմիչքի մասին։
– Ակնհայտորեն, նույնպես մաս է մեր ինքնության։ Հին հույն պատմիչ Քսենոֆոնը մ.թ.ա. 404 թվականին, անցնելով Հայաստանի տարածքով, իր «Անաբասիս»-ում գրել է, որ հայերն ապրում էին կիսագետնաբնակ տներում և խմում էին գինու նման խմիչք՝ քարից պատրաստված մեծ ամաններից՝ եղեգի (ծղոտի) միջոցով։ Այս փաստը վկայում է մեր հնագույն գարեջրագործության մասին, որն ունեցել է դարավոր ներկայություն հայկական կենսակերպում.

«...Այնտեղ (Հայաստանում) կային նաև ցորեն ու գարի և ընդեղեն և կրատերների (կավե անոթ) մեջ գարուց պատրաստված գինի, որի երեսին լողում էին գարու հատիկներ. կրատերների մեջ կային նաև եղեգներ՝ մեծ ու փոքր, առանց ծնկի։ Ծարավելու դեպքում մարդ պետք է այդ եղեգի ծայրը բերանին դներ ու ծծեր։ Եւ այն շատ թունդ էր, եթե ջուր չխառնեին, իսկ սովոր մարդու համար շատ ախորժելի ըմպելիք էր»։

«Անաբասիս», Քսենոփոն

Ուրեմն՝ գինին ու գարեջուրը մեր արմատներից են գալիս։ Մինչև խորհրդային տարիները դրանք բնականաբար պահպանվում էին։ Սկսած 1920-ից, սովետական իշխանությունը նպատակաուղղված կերպով Հայաստանը վերածեց կոնյակի և մրգային կիսաքաղցր գինիների արտադրության կենտրոնի։ Դա արվեց հաշվի առնելով ոչ թե ազգային ավանդույթները կամ հումքի ներուժը, այլ ծրագրային տնտեսության շրջանակում մշակված տարածաշրջանային մասնագիտացման քաղաքականությունը։ Իսկ իրական գինեգործությունը՝ չոր գինու մշակույթը, որը մեր եղանակային պայմաններին ու ճաշակին բնորոշ էր՝ մղվեց ստվեր։ Սովետը մեզ սովորեցրեց ոչ թե ինչպես զարգացնել մերը, այլ՝ ինչպես նմանվել ուրիշներին։ Օրինակ՝ ոգելից խմիչքների սովորությունների հարցում սկսվեց «ոդկայի քաղաքականությունը»։ Բայց այն հայի խմիչք չէ, vodka-ն ծնունդ է առել ցրտաշունչ հյուսիսային երկրներում, որտեղ միրգ չկա, խաղող չկա։ Հումքը ցորենից է՝ այն դեպքում, երբ մենք արեւի, խաղողի երկիր ենք։ Մեզ համար բնական էր գինի խմելը՝ ոչ թե սպիրտ։ Այս մշակութային խզումն ազդեց ոչ միայն սպառման վրա, այլև՝ ինքնության։ Հայը դադարեց ինքն իրեն ճանաչել գինու մեջ։ Չհասկացավ՝ որն է լավ գինին, ինչպես է պետք գնահատել համը, բուրմունքը, հետ համը եւ ծագումը։ Իսկ օտարները՝ օրինակ հույները, այդ գիտելիքը ու վստահությունը պահպանեցին։
– Եվ այսպես՝ Հայաստանը դարձավ կոնյակի՞ երկիր։
– Ճիշտ այդպես։ Բայց այստեղ մի հետաքրքիր հարց կա, որ մարդիկ շատ հաճախ չեն գիտակցում։ Կոնյակը կամ բրենդին սպիտակ գինու թորած արդյունքն է։ Այսինքն, եթե դու ունես լավ կոնյակ, նշանակում է՝ ունեցել ես նաև լավ գինի։ Կոնյակի պատմությունն էլ հետաքրքիր է. միջնադարյան Ֆրանսիայում գինու վրա դրված ծանր տուրքից խուսափելով՝ գինեգործները սկսեցին գինին խտացնել՝ թորել, այսինքն գինու ծավալը նվազեցնել։ Այս խտացված խմիչքը տեղափոխում էին, որպեսզի ավելի քիչ հարկ վճարեն։ Բայց տարիներ անց, պատերազմների ժամանակ (Անգլիա-Ֆրանսիա), երբ այդ թորած գինիները մոռացվեցին տակառների մեջ և մի քանի տարի անց բացվեցին, պարզվեց՝ խմիչքը փոխվել է. հնացել է և դարձել լիարժեք նոր խմիչք։ Այսպես՝ պատահմամբ ծնվեց կոնյակը։
Այս գիտելիքը՝ թորելու արվեստը, սփյուռքի հայ գործարարների շնորհիվ հասավ նաեւ Հայաստան։ Մեր խաղողը հիանալի հումք էր։ Արդյունքում՝ 1887-ին հիմնեցին «Արարատ» գործարանը, որը դարձավ խորհրդանշան։ Սակայն պետք է հասկանանք, որ այդ ամենի հիմքում կրկին գինին է։ Գինին՝ որպես մշակույթ, գինին՝ որպես հումք, գինին՝ որպես ինքնություն։

– Այսօր ի՞նչ քայլեր են արվում հայկական գինին հայ հասարակությանն ու միջազգային շուկային վերադարձնելու։
– Շատ կարևոր հարց։ Մեր առաքելությունը՝ որպես «Quality Wines», ճիշտ այդտեղ է։ Մենք չենք ցանկանում միայն գինի վաճառել, մենք ուզում ենք պատմել պատմությունը։ Ցույց տալ, որ գինին մեր ազգային հպարտությունն է, մեր ինքնության մասնիկը։ Եւ եթե ինքներս չհավատանք մեր արժեքներին, ապա ո՞վ կհավատա։ Դա է նպատակը, որ աշխատում ենք միայն ամենաբարձր որակի արտադրանքի հետ, այլ տարբերակ ուղղակի չկա։ Մենք ներկայացնում ենք Հայաստանը եւ դա պետք է լինի պատվով ու արժեքով։ Եթե մեկ շիշ գինի գնում են Հունաստանում, Ֆրանսիայում կամ այլ տեղ, ապա՝ այդ շիշը Հայաստանի այցեքարտն է։ Եւ այստեղ է շեշտվում տնտեսական հայրենասիրությունը, սա միայն սրտացավություն չէ՝ ռազմավարություն է։ Եթե ցանկանում ենք ուժեղ հայրենիք, պետք է ունենանք ուժեղ տնտեսություն։ Այդ նպատակով պետք է կարողանանք հստակ՝ կազմակերպված, որակյալ եւ գրավիչ կերպով ներկայացնել մեր արտադրանքը։ Հայկական գինին ճիշտ այդ ուղին է՝ դեպի ինքնություն, կայունություն եւ հարատեւություն։
- Երբ խոսում ենք գնի մասին՝ ո՞րն է ձեր հիմնական մոտեցումը։
- Մեր գնային քաղաքականությունն առաջին իսկ օրից հիմնված է մեկ սկզբունքի վրա՝ հայկական գինին պետք է լինի հնարավորինս մատչելի։ Հիմնական շեշտադրումը եղել է 9-10 եւրոյի շուրջ, որպեսզի մարդիկ կարողանան գնել։ Շահը հաճախ նվազագույն է, բայց մենք ընտրել ենք այս ճանապարհը՝ նպատակ ունենալով հայկական գինին ծանոթացնել օտարին։ Իսկ մեր ամենամեծ հիացմունքը այն պահն է, երբ օտարը վերցնում է հայկական գինի, համտեսում եւ վերադառնում է, ասելով՝ «նորից եմ ուզում»։ Դա մեզ համար ամենակարևոր պահն է։ Եթե առաջին շիշը վաճառվում է մեր ջանքի, ապրանքանիշի կամ գովազդի հետեւանքով, ապա երկրորդ շիշը առաջինի որակի շնորհիվ է վաճառվում։

- Հաճախորդի վերադարձը ամենամեծ գնահատակա՞նն է։
- Այո՛, երբ սպառողը ասում է՝ «նվեր եմ ստացել՝ հայկական գինի, հիանալի էր, ուզում եմ այլ տեսակներ եւս փորձել»,- արդեն նրա հետ սկսում ենք աշխատել նաև բարձրակարգ շշերի վրա։ Ունենք երեք մակարդակի՝ մոտ 9-10 եւրոյի գինիներ՝ օրական սպառման համար, 12-ից 15 եւրոյի շուրջ՝ միջին գինիներ եւ արդեն 15-ից վեր՝ բարձր որակի, հնացած, ընտիր գինիներ, որոնք բացառիկ տեսականի են։
Ունենք նաև բոլորից տարբերվող «Զորահ» գինին՝ 35 եւրոյի շուրջ արժողությամբ, որը չմոռանանք նշել՝ 2014 թվականից ի վեր ամեն տարի ընդգրկվում է աշխարհի տասը լավագույն գինիների ցանկում։ Այն հայկական է, և մենք իրավունք ունենք այդ գինիով հպարտանալու։
- Մի փոքր պատմեք «Զորահ»-ի մասին։
- «Զորահ»-ը հիմնադրել է մեր ընկերը՝ Զորիկ Ղարիբյանը։ Նա սփյուռքից Հայաստան է վերադարձել՝ իր հետ բերելով իտալացի մասնագետների, որոնք մանրակրկիտ ուսումնասիրել են մեր հողը, եղանակային պայմանները, հնագույն խաղողի տեսակները։ Գտնելով մի բարենպաստ վայր՝ Արենիից մի փոքր հյուսիս գտնվող Ռինդ գյուղը Վայոց Ձորում, հիմնել են բարձրակարգ գինու գործարան, որը միայն հայկական խաղողից՝ «Արենիից», «Ոսկեհատից» և այլ հին ու մոռացված տեսակներից է արտադրում գինի։ Ի դեպ, «Զորահ» ընկերությունը առաջինն էր, որ սկսել է արտադրել գինի՝ ավանդական հայկական կարասի մեջ։ Դա մեր նախնիների հնացման կավե անոթի տեսակն է (ամֆորան), եւ այդ փոքր կարասների մեջ ստացվում է բացառիկ գինի։ - Այսինքն՝ Հայաստանում աշխարհին անծանոթ գանձե՞ր կային։
- Միանշանակ։ Երբ աշխարհահռչակ մասնագետները եկան Հայաստան՝ զարմացան։ Մենք ունենք իսկական գանձ՝ հող, եղանակային պայմաններ, լեռնային կառուցվածք, բայց ամենակարեւորը մեր խաղողն է։ Օրինակ՝ Արենին ունի մի հստակ «բնավորություն», մի նրբություն, որը հիշեցնում է Պինո Նուարիին («սեւ կոն» խաղողի տեսակ)։ Բայց միեւնույն ժամանակ, իր հատկությունների շնորհիվ եւ եղանակի համադրությամբ, այն դառնում է միանգամայն առանձնահատուկ։

- Ո՞րն է ձեր հիմնական սպառման շուկան։
- Մեր արտադրանքը հիմնականում արտահանվում է Կիպրոս, Գերմանիա, Ավստրիա, Հունաստան։ Հեշտ չէ հայկական ապրանքը մուտք գործի եւրոպական շուկա, բայց տարիների լուրջ աշխատանքի արդյունքում կարողացանք հայտնվել նույնիսկ մեծ ցանցերում։ Եւ ինչո՞ւ։ Քանի որ մարդիկ հասկացան՝ որակ կա. որակը խոսում է ամեն ինչից առավել։ Մյուս կողմից շատ կարեւոր է, որ մենք նաեւ մեր հայրենակիցներին սովորեցնենք գնահատել հայկական ապրանքը։ Զարգացնել հասկացողություն, որ մեր հայկականը կա և բարձր որակի է՝ դա էլ մեր հիմնական նպատակներից է։ Երբ գնում ես ընկերոջդ տուն, ինչու օտար խմիչք գնել՝ հայկական բարձրորակ գինիին նախընտրություն պետք է տալ։

–Իսկ ի՞նչն է երաշխավորում գինու որակը։
- Որակը գնահատվում է համաշխարհային չափանիշներով՝ թափանցիկություն, գույն, բույր, մարմին, հետհամ։ Մենք համտեսում ենք տասնյակ նմուշներ վերլուծելու համար եւ ընտրում ենք այն գինին, որը համահունչ է տվյալ շուկայի խոհանոցին, մշակույթին, եղանակային պայմաններին։ Սա տարիների փորձառություն է։ Մեր նպատակներից է՝ ներկայացնել միջազգային շուկայում մրցունակ արտադրանք։
- Այդ մոտեցումո՞վ հիմնադրեցիք «Quality Wines» ընկերությունը։
- Այո, այդպես ծնվեց «Quality Wines»-ի գաղափարը։ Մենք միշտ առաջարկել ենք որակյալ ապրանք։ Նպատակն այն է, որ երբ սպառողը գնում է, օրինակ՝ «Արարատ» կոնյակ, հասկանա՝ սա կատակ չէ։ Սա աշխարհի ամենալավ կոնյակներից մեկն է՝ հայկական արտադրությամբ։

- Դուք նաև աջակցում եք այլ գործարանների արտադրանքի արտահանմանը։
- Մենք հանդես ենք գալիս որպես ներկայացուցիչ։ Երբ օրինակ՝ արտահանում ենք Կիպրոս, վաճառքը մեր ընկերության հովանու տակ է։ Դա օրինական պահանջ է, որպեսզի ապրանքը ունենա ներմուծողի, արտադրողի, վաճառողի տվյալները շշի վրա գրված։ Սա պարզապես խմիչք չէ՝ միջազգային շուկաներում հանդես գալու մշակույթ է։
– Դուք հաճախ շեշտում եք՝ «Գինեգործությունը սեր է, արվեստ է»։ Ինչո՞ւ։
– Այո, գինեգործությունը պարզապես արտադրություն չէ, այլ մի աշխարհ՝ բարդ, սակայն գեղեցիկ։ Այդ ամբողջ ճանապարհը՝ խաղողի տեսակից մինչև շիշ, նուրբ արվեստ է, գիտություն ու երկարամյա փորձ։ Երբ մեկը մտնում է այս աշխարհ, այլևս չի կարող հեշտությամբ դուրս գալ։ Գինին կենդանի մարմին է՝ փոփոխվող, զգայուն, բնավորությամբ։ Ամեն շիշ իր պատմությունն ունի, և ամեն բերքատու տարի՝ իր դեմքն ու գույնը։

– Ինչպե՞ս եք տեսնում սփյուռքահայ գործարարի դերը Հայաստանի տնտեսության զարգացման գործում։
– Եթե ուզում ենք հզոր հայրենիք, պետք է ունենանք հզոր տնտեսություն։ Իսկ հզոր տնտեսություն ունենալու միակ ուղին տեղական արտադրանքի զարգացումն է։

– Արդյո՞ք Ձեր հիմնած «Ρόδοινος» ապրանքանիշը այդ սկզբունքի արդյունքն է։
– Այո, մենք սկսեցինք 2014 թվականին՝ մեծ դժվարությունների միջով անցնելով։ Որոշեցինք մեր իսկ արտադրանքով նպաստել Հայաստանին։ Հումքը բերում ենք հայրենիքից, մշակում Հունաստանում, հետո՝ արտահանում տարբեր երկրներ։ Սա տնտեսական հայրենասիրության ուղիղ դրսեւորում է՝ ներկայացնել հայկական արտադրանքը արժանապատվորեն։ Ավելին, եթե յուրաքանչյուր հայ մտածի, որ իր գնումը նաեւ մի ամբողջ շղթայի աջակցություն է՝ սկսած գյուղացուց մինչեւ վարորդ, տպարան, մենք իսկապես կկարողանանք ամրապնդել մեր երկրի տնտեսական հենքը։

– Ի՞նչ ապրանքատեսակներ ունեք այսօր։
– Մոտ 70 տեսակի գինի՝ սպիտակ, կարմիր, ռոզե, չոր, կիսաքաղցր, հնացված։ Ներկայացնում ենք «Ոսկեվազ», «Զուլալ», «Զորահ», «Հին Արենի», «Armenia Wine», «Կարաս», «Նարե», «Արմաս» և այլ գործարանների ընտիր գինիները։ Բացի այդ, ունենք կոնյակներ՝ «Արարատ», սկսած 19 եւրոյից մինչև 2000, «Էրեբունի»՝ 50 տարվա հնացմամբ, գարեջուր «Կիլիկիա»։ Ներկայացնում ենք նաև հայկական մրգային օղիներ, «Ջերմուկ», «Նոյան» ապրանքանիշով՝ մուրաբա, հյութեր եւ այլ տեսականի։
- Վերջին տասնամյակում ի՞նչ ճանապարհ է անցել հայկական գինեգործությունը։
- Պետք է ասեմ, որ շուրջ տասը տարիների ընթացքում Հայաստանի գինեգործությունն ապշեցուցիչ առաջընթաց է արձանագրել։ Մեր գինիներն արդեն ներկայանում են համաշխարհային խոշոր ցուցահանդեսներում՝ Ֆրանսիայում, Գերմանիայում, Ճապոնիայում, Չինաստանում, Ռուսաստանում։ Եւ այդ բեմերում Հայաստանի գինին ոչ միայն մրցունակ է, այլ արժանանում է ոսկե ու արծաթե մեդալների։ Սա արդյունք է ինչպես լավ հիմքի՝ հողի, եղանակային պայմանների, խաղողի բազմազանության, ավանդույթի, այնպես էլ նոր սերնդի մասնագիտական մոտեցումների։

– Այս առաջընթացը ինչի՞ շնորհիվ եղավ։
– Նախ՝ Հայաստանը միշտ ունեցել է բարձր որակի խաղող, հարուստ եղանակային պայմաններ։ Բայց կար մի պահ, երբ ոլորտը պիտի վերագտներ ինքն իրեն։ Դա սկսվեց 2005-ից հետո, երբ առաջին անգամ սկսեցին Հայաստան գալ փորձառու գինեգործներ արտասահմանից։ Նրանք տեսան, որ այստեղ լուրջ հիմք կա։ Այդ շրջանում՝ 2005-ից մինչեւ 2010, եղան առաջին խոշոր ներդրումները, որոնք ոչ միայն նյութական էին, այլեւ գիտելիքի փոխանցման տեսանկյունից մեծ արժեք ներկայացնող։ Օրինակ, ինչպես արդեն անդրադարձել էի՝ «Կարաս», «Զորահ» «Արմաս», «Armenia Wine» ընկերությունները, որոնց հիմքում կանգնած էին սփյուռքահայեր։ Այդ մարդիկ բերեցին իրենց միջազգային փորձն ու օգնեցին ձեւավորել նոր գինեգործական մշակույթ Հայաստանում։
- Այսինքն սփյուռքի դերն էակա՞ն է։
- Սփյուռքահայը գնահատում է գինին, գիտի նրա արժեքը եւ ունակ է ներդնել՝ առանց միայն տնտեսական շահ փնտրելու։ «Կարաս»-ը պատկանում է Էռնեկյան ընտանիքին, որը գինեգործության ոլորտում հսկայական փորձ ունի Արգենտինայում։ Նրանք այդ փորձը բերել են Հայաստան։ Նույնը կարելի է ասել «Արմաս» գործարանի մասին, որի ղեկավարն է Վիկտորիա Ասլանյանը՝ հիմնադրի դուստրը։

– Իսկ ներքին շուկան փոխվե՞լ է վերջին տասնամյակում։

- Անշուշտ։ Եթե մի քանի տարի առաջ Երեւանում գրեթե անհնար էր գտնել որակյալ գինի կամ գինու բար (wine bar), այսօր այդ ոլորտը վերածվել է մշակույթի։ Վերջին տարիներին միայն բացվել են տասնյակ նման կենտրոններ։ Մարդիկ սկսում են վայելել գինին, հասկանալ դրա արժեքը. սովետական շրջանում նման բան չկար։ Գինիները միջին կամ ցածր որակի էին, բայց հիմա՝ որակն ու մշակույթը ձեւավորվում են զուգահեռ։
- Այսօր աշխարհը ճանաչո՞ւմ է Հայաստանին որպես գինեգործության հիմք եւ մշակույթ ունեցող, գինի արտադրող երկիր։
- Մասնագիտացված շրջանակներում՝ այո։ Բայց դեռ շատ ճանապարհ ունենք անցնելու։ Համաշխարհային գիտակցությունը պետք է հասնի նրան, որ Հայաստանը ճանաչվի որպես գինու լուրջ երկիր։ Սա միանգամից չի լինում։ Անհրաժեշտ է շարունակականություն, որակ։ Պետք է աշխատել թե՛ արտադրության, թե՛ ճանաչելիության ուղղությամբ։ Բայց հիմքը կա եւ երբ այն որակով է, կարելի է վստահ լինել՝ արդյունքն էլ բարձր կլինի։

Ինչպիսի՞ն է ոլորտի ապագայի տեսլականը, և Ձեր ուղերձը նոր սերնդին։
– Մեր գործը ոչ միայն շուկա մուտք գործելն է, այլ՝ մտածողություն ձեւավորելը։ Եթե մեր երեխաները կարողանան այս գործը շարունակել՝ ոչ պարտադրանքով, այլ գիտակցումով եւ ցանկությամբ, վստահ եմ՝ մենք կունենանք ինքնաբավ, կայուն եւ արտահանող երկիր։ Տեղական արտադրանքը ներդրում է երկրի տնտեսության մեջ, եթե այն բարձր որակ ունի, պետք է աջակցել և ներկայացնել միջազգային շուկաներում։

Հզոր տնտեսություն՝ հզոր երկիր։
Առաջնային է համախմբված ուժերով կառուցողական քայլեր կատարել, ազգային և արդիական մոտեցումներով՝ դեպի կայուն զարգացում։
Author's cover photo
Ամսաթիվ 21 / Հուլիս / 2025 : 15-37
Հրապարակման հեղինակ՝ Maria Markosian

Լրագրող, հոդվածագիր։ Սովորել է ԵՊՀ եւ Հյուսիսային Համալսարանի լրագրության բաժնում։ Աշխատակցել է Հանրային Ռադիոյի Մանկապատանեկան եւ Մշակութային հաղորդումների խմբագրություններում, «Առավոտ» օրաթերթում, «Երկիր Մեդիա» հ/ը լրատվական բաժնում։ 2010թ.-ին սովորել է Աթենքի Ազգային եւ «Կապոդիստրիակոն» Համալսարանի ժամանակակից հունարեն լեզվի բաժնում (օտարների համար), թղթակցում է «Ազատ Օր» օրաթերթին (Հունաստան)՝ հեղինակային հոդվածներ, հարցազրույցներ, մշակութային, տեղեկատվական լուրեր։ «Համազգային» Հայ Կրթական եւ Մշակութային Միության երկար տարիների վարչական անդամ է։

Դիտվել է 5997անգամ
Վերջին լուրեր