Country Flag
Facebook logo Instagram logo
am
ru en
08 / Մարտ / 2025 : 15-30

Կանանց իրավունքների պայքարը՝ հայոց պատմության մեջ ու այսօր

Մարտի 8-ը նշվում է որպես Կանանց միջազգային օր՝ ընդգծելով կանանց իրավունքները, ձեռքբերումները և գենդերային հավասարության կարևորությունը։ Այս օրվա շատմությունը ի հայտ է եկել 20-րդ դարի սկզբին, երբ աշխատավոր կանայք բողոքի ցույցեր էին կազմակերպում՝ պահանջելով ավելի լավ աշխատավարձ, կրճատված աշխատանքային ժամեր և ընտրության իրավունք։ 1910 թվականին Կոպենհագենում սոցիալիստ Կլարա Ցետկինը առաջարկեց յուրաքանչյուր տարվա մարտի 8-ը նվիրել կանանց իրավունքներին։

1977 թվականին ՄԱԿ-ը պաշտոնապես ընդունեց այս օրը՝ որպես Կանանց միջազգային օր։Իսկ Ֆեմինիզմը՝ որպես շարժում, նախ և առաջ ուղղված է կանանց սոցիալական, քաղաքական և տնտեսական հավասարության ամրապնդմանը։ Սկզբնական շրջանում, ֆեմինիզմը առավելապես կենտրոնացած էր կանանց իրավական իրավունքների ու հավասարության վրա, բայց ժամանակի ընթացքում այն ընդլայնվել է՝ ընդգրկելով նաև գենդերային բազմազանության, սեռական ինքնորոշման և կանանց մարմնական անկախության հարցերը։ Ֆեմինիզմի պատմությունը բաժանվում է մի քանի մեծ փուլերի՝ յուրաքանչյուրն իր առանձնահատկություններով ու առաջնահերթություններով։

Առաջին ալիքը (19-րդ դար - 20-րդ դարի սկիզբ)



Ֆեմինիզմի առաջին ալիքը սկսվեց 19-րդ դարի վերջին և 20-րդ դարի սկզբին, երբ կանայք բարձրաձայնեցին իրենց ընտրական իրավունքների և հասարակական գործունեության համար հավասար հնարավորությունների մասին։ Այս շրջանում հիմնականում խոսում էին այն հարցի շուրջ, թե արդյոք կանայք պետք է ունենան իրավական իրավունքներ՝ տղամարդկանց հետ հավասար։ Միանգամից առաջ եկան նաև կանանց մասնակցության հարցերը կրթության, աշխատանքի և ընտանեկան կյանքում։

Կանանց ընտրական իրավունքի համար պայքարը հատկապես զարգացավ ԱՄՆ-ում, Մեծ Բրիտանիայում և Ֆրանսիայում։ Սուֆրաժիստական շարժումը, որն իր էությունը կազմել է կանանց ընտրելու իրավունքի համար պայքարում, ունեցել է իր հերոսուհիներին՝ Սյուզան Բ. Էնթոնիին, Էմելին Պանկհերստին, որոնք կարողացել են ազդել այն երկրների օրենքների վրա, որոնք սահմանափակում էին կանանց ընտրական իրավունքները։

Երկրորդ ալիքը (1940-1970-ականներ)


Երկրորդ ալիքը սկսվեց 1940-ականներին՝ երբ ֆեմինիզմը սկսեց առավել լայն տարածում գտնել։ Այս փուլում կանանց իրավունքի պայքարը դարձավ ավելի ընդգրկուն, քանի որ ուշադրությունը կենտրոնացավ ոչ միայն ընտրական իրավունքների վրա, այլ նաև կանանց իրավունքի վրա աշխատանքի, կրթության, առողջապահության և համանման ոլորտներում։

Այն ժամանակ տեղի ունեցավ հասարակական շարժումներ, որոնք նշում էին կանանց մարմնական ինքնավարության իրավունքները, ինչպես նաև աշխատավարձի ու աշխատաժամանակի հարցերը։ Սիմոն դը Բովուար, ֆրանսիացի փիլիսոփա և գրող, դարձավ այս ալիքի խորհրդանիշներից մեկը։ Նրա «Երկրորդ սեռը» գիրքը մեծ ազդեցություն ունեցավ ֆեմինիստական մտքի ձևավորման վրա, քանի որ դա միանգամից ընդգծեց այն գաղափարը, որ կանայք ենթարկվում են ոչ միայն սոցիալական, այլ նաև մշակութային ճնշումների։

Երրորդ ալիքը (1990-ականներից մինչև այսօր)


Երրորդ ալիքը սկսվեց 1990-ականներից, երբ պասիվ բողոքի, ցույցերի ու քաղաքական պայքարի կողքին, սկսեցին զարգանալ տարբեր ծանոթությունների, ֆորումների ու համացանցի ազդեցությամբ ստեղծվող սոցիալական շարժումները։ Այս փուլում ֆեմինիզմի հիմնախնդիրները ավելի բազմազան դարձան, քանի որ ավելացել էին քննարկվող հարցերի շրջանակը՝ թերացված կանանց իրավունքներ, կանանց սեռական ազատություն, գենդերային ինքնորոշման ու ընդհանրապես կանանց մարմինների նկատմամբ վերահսկողություն։

Հայտնի դարձան նաև կանանց կազմակերպությունները, որոնք սատարում են անհատական ինքնիշխանության և իրավունքների պաշտպանությանը։ Ընդգծվեց նաև այն հարցը, որ կանանց իրավունքները պետք է լինեն հասանելի բոլորին՝ անկախ նրանց ռասայից, սոցիալական դասից, կրոնից կամ էթնիկ պատկանելիությունից։ Այս փուլում նաև մեծացավ սոցիալական մեդիայի ազդեցությունը, որտեղ կանայք սկսեցին ստեղծել նոր մոդելներ, որոնք պատասխանատու էին հասարակության մեջ կանանց դերերի հարցերին։


Հայ կանայք, ովքեր կարևոր դեր են խաղացել կանանց իրավունքների պայքարում

Հայաստանում կանանց իրավունքների և հավասարության համար պայքարը նույնպես ունի իր նշանավոր դեմքերը։ Հայ կանայք ոչ միայն ազգային մակարդակում, այլ նաև միջազգային ասպարեզում մեծ դեր են ունեցել կանանց իրավունքների պաշտպանության համար։

Շուշանիկ Կուրղինյան (1876-1927)



Շուշանիկ Կուրղինյան եղել է հայ գրող, բանաստեղծ և կին ակտիվիստ։ Նրա գրականությունը ու ակտիվությունը ուղղված էին սոցիալական արդարությանը, կանանց կրթությանն ու շահերին։ Կուրղինյանը գրեց բազմաթիվ ստեղծագործություններ, որոնք բարձրաձայնում էին կանանց խնդիրները, և արտահայտում էին նրանց դժվարությունները՝ հասարակության մեջ։

Դիանա Աբգար (1859-1937)


Դիանա Աբգարն է հայ առաջին կին դիվանագետը, ով հանդես է եկել որպես հայ ժողովրդի իրավունքների պաշտպան։ Նա չի միայն դիվանագիտական ուղի է բացել, այլև կարևոր դեր է խաղացել կանանց դերը մնում արդարության խթանման մեջ։ Աբգարը ջանքեր է գործադրել ի շահ հայկական հարցի՝ համաշխարհային մակարդակում՝ աշխատելով միջազգային ասպարեզում։ Նրա գործուն մասնակցությունն ազդել է և՛ հայ, և՛ կանանց համընդհանուր իրավունքների զարգացման վրա։

Զաբել Եսայան (1878-1943)


Զաբել Եսայան՝ հայ գրող և հասարակական գործիչ, ակտիվորեն պայքարել է կանանց իրավունքների պաշտպանության համար։ Նրա գրական գործերը բազմաշերտ էին, և նրանք կենտրոնացել էին մարդու իրավունքների ու կանանց հանդեպ հասարակական կարծիքի մեջ տիրող սահմանափակումների վրա։ Նա նաև եղել է մի շարք ազգային և միջազգային կազմակերպությունների անդամ, որոնք ներկայացրել են կանանց իրավունքները։

Այս կանայք՝ Զաբել Եսայանից մինչև Դիանա Աբգարը, եղել են ժամանակի առաջամարտիկներ, ովքեր ձևավորել են նոր դրական միտումներ և թողել ժառանգություն, որը դեռ շարունակվում է ներշնչել նոր սերունդների ակտիվիստներին՝ պայքարելու սեռերի հավասարության և մարդու իրավունքների պաշտպանության համար։
Դիտվել է 5789անգամ
Վերջին լուրեր