22 / Օգոստոս / 2021 : 10-54
«Կռունկ, ուստի՞ կուգաս» Բացայայտենք Կոմիտասին
«Կռունկ, ուստի՞ կուգաս» Բացայայտենք Կոմիտասին
Կոմիտասի 150ամեակ
9 Հոկտեմբեր 201914923 0
Մարիա Մարկոսեան-Տամատեան
Կոմիտասը հայ դասական երաժշտութեան հիմնադիր՝ երաժշտագէտ, երաժիշտ-բանահաւաք, երգահան-երգիչ, գիտնական, խմբավար, մանկավարժ. Կոմիտասով՝ հայկական երաժշտութիւնը, հայը հայացաւ եւ աշխարհը ճանաչեց հայ երաժշտութիւնը իր նրբերանգներով, ազգային որակով։
Դո՜ւ – Վարդապե՞տ:
Դու Ամենայն Հայոց Երգի Վեհափառն ես,
Դու` մեր երգի Մեսրոպ Մաշտոց,
Գիրն ու տառն ես Հայոց երգի…
Պարոյր Սեւակ
Կոմիտասին համեմատում ենք Մաշտոցի հետ՝ երկու ամենամեծ հայերը, որոնց շնորհիւ հայը պահպանեց իր ազգային ինքնութիւնը, նկարագիրը, մշակոյթը, աւանդոյթները։
Կոմիտաս Վարդապետը գիտականօրէն ուսումնասիրել եւ իր գիտակցական ողջ կեանքի ընթացքում զբաղուել է հայ ժողովրդական երաժշտութեան բանահաւաքչական եւ նօթագրման աշխատանքներով՝ այսպիսով մոռացումից փրկելով հայ ժողովրդի ստեղծած մի ամբողջ մշակոյթ: Ազգին բնորոշ կնիք ունեցող ժողովըրդական երգերը գիւղից գիւղ, քաղաքից քաղաք փնտռել ու գտնելով՝ նա կարողացել է բացայայտել ազգային-աւանդական երգամտածողութեան առանձնայատկութիւնները, ժողովրդի ստեղծագործական ձիրքի եւ կարողութիւնների ուժը, նրա երաժշտական լեզուի ինքնատիպութիւնը: Երաժշտագէտ Ռոպերտ Աթայեանը գրել է. «Հայ ժողովրդական երաժշտութիւնը հաւաքագրելու ուղղութեամբ Կոմիտասից առաջ արդէն իսկ աշխատանք էին տարել ակնառու գործիչներ Քրիստափոր Կարա-Մուրզան, Մակար Եկմալեանը եւ այլք։ Նրանք նոյնպէս ազգային երաժշտական արուեստի զարգացման նպաստելու գործունէութիւն են ծաւալել՝ հաւաքելով եւ գրի առնելով ժողովրդական երգեր։ Սակայն նիւթերի անբաւարար քանակի, այլեւ չափանիշների մակերեսայնութեան, ինչպէս նաեւ ոճական եւ ժանրային առումով որոշ սահմանափակութիւն կար, բանահիւսութեան հիմքեր չկային»: Եւ ահա ուրեմն, երիտասարդ Կոմիտասը աւելիին ձգտելով՝ իր կեանքը նուիրում է հայ ազգային երաժշտութեան գիտական, ստեղծագործական եւ բանահիւսական մակարդակի ուսումնասիրութիւներին։
Այսպիսով՝ մէկ մարդ մի ամբողջ ժողովրդի համար ստեղծում է երաժշտական մտածողութեան նոր համակարգ. «Գիտական երկարատեւ աշխատանքի շնորհիւ, Կոմիտասը ուսումնասիրել է ժողովրդին, նրա կերպարը, լեզուն։ Յետոյ, այդ ազգային օրինաչափութիւնների հիման վրայ նա կառուցել է հային բնորոշ նոր մտածողական համակարգ, որը անկախ էր եւրոպական երաժշտական ազդեցութիւնից։ Այդ համակարգը նախկին միաձայնից (մոնոտոն)՝ բազմաձայն (պոլիֆոնիկ) համակարգի անցնելն էր, որը մշակեց Կոմիտասը խիստ յատուկ ձեւաւորուած մեր ինքնաճանաչողութեան բարձրագոյն մակարդակի վրայ՝ հայի տեսակի ինքնութիւնը բացարձակապէս գիտակցելով», — հարցազրոյցներից մէկում մեկնաբանել է երաժշտագէտ-միջնադարագէտ Մհեր Նաւոյեան։ Այս մասին Կոմիտասը մի յօդուած էլ ունի գրած «Հայն ունի ինքնուրոյն երաժշտութիւն»։
Ահա՛ ուրեմն, Կիլիկեան թագաւորութեան անկումից, ապա շուրջ 500 տարի ընդհատումից յետոյ հայը հասել եւ կանգնել է եւրոպական երաժշտական մշակոյթի 20րդ դարի ամենաառաջադէմ դիրքերում։ Եւ ամենագլխաւորը, որ հանճարեղ Կոմիտասի այս համակարգը՝ նախկին միաձայն տեսակի հետ համեմատած, առաւել բնորոշ եւ տիպական է հային, բայց նաեւ ճանաչելի ու հասկանալի է զարգացած մշակոյթ ունեցող աշխարհի համար՝ դա Կոմիտասին յաջողուել է անել գիտականօրէն։
Բայց սակայն, խնդիրը միայն բազմաձայնութեան ուղիները գտնելը չէր. Կոմիտասը քաջ գիտակցել է, որ յարկաւոր էր հայ մարդու լսողութիւնը այդ նոր համակարգին վարժեցնել, որ առանց համապատասխան լսարանի առկայութեան հնարաւոր չէր լինի ազգային երաժշտական մշակոյթի զարգացումը: Եւ նա իբրեւ խմբավար, հետեւողականօրէն կատարել է նաեւ այդ աշխատանքը՝ աշակերտներ, յետնորդներ դաստիարակել: Թէ՛ Էջմիածնում, եւ թէ՛ Պոլսում եղած տարիներին նա իր շուրջն է համախմբել օժտուած, ազգասէր երիտասարդների, ապա զինել անհրաժեշտ գիտելիքներով՝ ուղղութիւն տալով նրանց գործունէութեանը, նաեւ գրել է մի շարք դասագրքեր՝ «Երաժշտութեան տարրական տեսութիւն», «Հայկական նօթագրութիւն», «Հարմոնիա»։
Մանկավարժ Կոմիտասի աշակերտները եւ իր աշխատանքը շարունակող առաքեալներից են եղել Բարսեղ Կանաչեանը, Միհրան Թումաճեանը, Արմենակ Շահմուրատեանը եւ այլք։ Կոմիտասի ստեղծագործական ողջ ընթացքը պայմանաւորուած է նրա բանահաւաքչական եւ ազգագրագիտական գործունէութեամբ: Իրականում, նա առաջինն է եղել, որ բանահաւաքչական աշխատանքը դրել է գիտական հիմքերի վրա եւ յատկապէս այդ նպատակով էլ աշխատանք է ծաւալել հայկական գիւղերում։ «Որպէս ազգային ժողովրդա-երաժշտական ոճի իսկական կրող՝ Կոմիտասը տեսնում էր միայն գիւղացիութեանը, որոնք համեմատաբար փակ կեանքի բերումով չէին ենթարկուել արտաքին, տարազգային ճնշումների: Տեւականօրէն գտնուելով գիւղում, ապրելով ժողովրդի մէջ, մասնակցելով համայնքի կեանքի անցուդարձին` նա ոչ միայն անգնահատելի նմուշներ է լսել եւ գրառել, այլ կարողացել է խորքից հասկանալ ժողովրդի ինքնաբուխ երգաստեղծութեան ընթացքը, հիմքերը, էութիւնը»,- գրել է երաժշտագէտ Ռ. Աթայեանը։
Այդպիսի պայմաններում նրա գրառած նիւթը իրենից ներկայացնում է հաւաստի, իրական՝ «իր տեղում, իր ժամանակին» ստեղծուած ազգային նմուշ։ Այսպիսի օրինակ է «Հոռովելը»՝ անմիջապէս գութանավարի պահին գրի առնուած, օրօրը` երեխայ քնեցնելիս, «Ջանգիւլում»ի խաղերը` Համբարձման տօնին եւ այլն: Այդպէս է գրառել նաեւ յայտնի «Լոռուայ գութաներգը»` աշխատանքի պահին, որի ականատեսն ու ունկնդիրն է եղել Կոմիտասը եւ տեղում, նոյնութեամբ նշումներ արել:
Գիտակցելով, որ ժողովրդական երգը յարափոփոխ, ինքնաբուխ երեւոյթ է, Կոմիտասը խնամքով արձանագրել է միեւնոյն երգի մինչեւ 10-12 տարբերակներ՝ նկատի առնելով հայ գեղջկական երգամտածողութեան նոյնիսկ տարածքային, ժամանակային, կլիմայական տարբերակները։ Ապա, գերազանց տիրապետելով հայկական նօթագրութեանը, նա հմտօրէն երգասացի ձայնից ամենատարբեր բարդութեան նմուշներ է նօթագրել. նոյն երգատեսակի բազմակի գրառումներ կատարելով նա ջանացել է չկորցնել իրեն հանդիպած ոչ մի հետաքրքրական տարբերակ։ «Ժողովուրդն արուեստական երգեցողութեան ասած բանը չգիտէ. իւրաքանչիւր երգ իր տեղում, իր ժամանակին է ստեղծում կամ սովորում: Գործի ժամին`գործի երգ, տանը`տանու երգ միայն կ’ասեն: Ոչ մի գիւղացի, տանը նստած, կալի երգ չի ասի, որովհետեւ կալերգն ստեղծելու եւ ասելու տեղն է՝ կալը։ Իւրաքանչիւր երգ կապուած է գիւղական կեանքի մէկ րոպէի հետ եւ տալիս է միայն այդ րոպէի հաշիւը», — գրել է Կոմիտասը։
Հայ գեղջուկի կեանքին, կենցաղին եւ ստեղծագործութեան իւրայատկութիւններին քաջածանօթ լինելով`վարդապետը առանձնակի նշանակութիւն է տուել յատկապէս նրա ինքնաբուխ, յանկարծաբանական, կարողութիւններին: Նա ականատեսն է եղել, թէ ինչպէս է ծնւում նաեւ պարերգը՝ գեղջկական երգաստեղծութեան ժանրերից ամենատարածուածը. ներկայ է եղել եւ քայլ առ քայլ գրառել է Համբարձման տօնի օրերին Հառիճի վանքի մօտակայքում ծնունդ առած «Աման, Թելլօ» պարերգը՝ մեղեդու տարբերակային փոփոխութիւնները, ռիթմը, ձայնածաւալը եւ աւարտը: Այսպիսով՝ Կոմիտասն իր ուսումնասիրութիւններում բացայայտում է ժողովրդի յանկարծաբանական ընդունակութիւնների զարգացումը, ներքին տրամաբանական կապը: Նա գրում է. «Երգաստեղծութեան շնորհը գեղջուկի համար մի բնատուր պարգեւ է. ամէնքն էլ, լաւ կամ վատ, խաղ կապել և երգել գիտեն։ Ժողովրդի երգեցողութիւնն ունի ինքնուրոյն դպրոց, ուր դաս են առնում ամէնքը, ամէն ժամանակ, երբ կարիք են զգում: Գեղջուկի դպրոցը, ուսուցիչը եւ առարկան` բնութիւնն է: Նա ձեռք է բերել ամէն տեսակ փորձառութիւն, հմտութիւն եւ բազմակողմանի ու կենդանի երգերով իր եւ բովանդակ բնութեան զուարթ ու մռայլ սրտի յուզումները պայծառ նկարելու կարողութիւն: իւրաքանչիւր գիւղացի քաջ գիտէ տեղական եղանակներն ու երգերն այնպէս, որպէս բարբառը: Շատ զարգացած է բնազդաբար յարմարելու երգական կարողութիւնը, որ ձեռք է բերել կամաց-կամաց, դարերի ընթացքում, մշտական փորձերով եւ սուր յիշողութիւնով, որոնց առաջնորդն է զգոյշ լսողութիւնը»։
Նորութիւն չէ նաեւ, որ Ամենայն Հայոց երգի վարդապետ Կոմիտասը եղել է հայ առաջին պարագէտը, առաջին պարահաւաքը. «Նա առաջինն էր, որ փորձեց անդրադառնալ հայ հազարամեայ պարարուեստին։ Ոչ միայն արժեւորել, այլեւ բնութագրել եւ դասակարգել է Կոմիտասը պարն ըստ շարժումների, մեղեդիների չափի, նրանց կատարման տեղի ու ժամանակի», — գրել է Գագիկ Գինոսեանը (Հ.Հ. մշակոյթի վաստակաւոր գործիչ):
Կոմիտասը հայ պարարուեստին նուիրուած մի շարք աշխատութիւններ, մշակումներ ունի կատարած, հանդէս է եկել նաեւ դասախօսութիւններով։
Մեծ է գայթակղութիւնն ու առաւել մեծ է պատասխանատուութիւնը՝ բացայայտել Կոմիտասին։
Հազարամեակների պատմութիւն ունեցող հայի կենցաղային մշակոյթը գիտական համաշխարհային մակարդակի բարձրացնելու Կոմիտասի քայլերի ուսումնասիրութեան եւ բացայայտման աշխատանքները՝ շարունակւում են։